Mijn naam is HenriĆ«tte Broere. Sinds 1998 werk ik als groepsleerkracht in het basisonderwijs. In mijn werk vind ik het belangrijk dat ieder kind zich gehoord, gezien en begrepen voelt. Dit is namelijk de tijd waarin het kind zich vormt voor zijn latere leven. Hoe mooi is het om daar positief aan bij te mogen dragen! Ik ontdekte een paar jaar geleden de geheime taal van (kinder) tekeningen. Ik las er boeken over en volgde de online training van Eveline Ruitenberg, ‘Kindertekeningen lezen en begrijpen’. Zo ervaarde ik zelf wat ik onbewust in tekeningen liet zien en hoe goed dit klopte, zonder dat ik er vooraf woorden aan gegeven had.

Wow! Helemaal gefascineerd was ik toen ik het in de praktijk inzette en merkte dat ik soms met kleine veranderingen al een enorm verschil kon maken. Natuurlijk tekenen kinderen voor hun ontspanning en plezier en hoef ik niet iedere tekening te lezen, maar ik ben getraind om signalen te herkennen en dan is het geweldig om tegemoet te kunnen komen aan wat een kind zonder woorden, maar in tekentaal vraagt of vertelt! Dit had ik jaren eerder willen weten. Dat zou toch iedereen die kinderen heeft of die met kinderen werkt willen weten?

Daarom volgde ik ook de opleiding tot licentietrainer van Kinderen Beter Begrijpen. Zo ben ik bevoegd om hierover workshops en lezingen te geven. Nu kan ik anderen die bijvoorbeeld met kinderen werken bewust maken van het feit dat een tekening nooit zomaar een tekening is, maar altijd iets over de maker vertelt. Maar hier bleef het niet bij. Door het enthousiasme van deelnemers na workshops en lezingen kwam vaak de vraag om dit ook van mij persoonlijk te willen leren. Daarom heb ik een live training gemaakt, zodat je na 6 bijeenkomsten zelf tekeningen kan lezen en eventueel tekenspel kan toepassen. Het is niet alleen interessant als je met kinderen werkt, maar ook als je zelf kinderen hebt.

Ik ben ook moeder en ik weet hoe fijn het is om te kunnen zien wat je kind bezighoudt. Er komen gesprekken op gang en het zorgt voor meer verbinding. Ik heb gemerkt dat dit voor alle leeftijden waardevol kan zijn. Zo benaderen volwassenen mij die bewust in hun proces zelfontwikkeling zitten en hun vrije tekening door mij laten lezen. Het schetst de persoonlijkheid en geeft inzicht. Ik geniet van de verwondering, die ik zelf ook heb ervaren, als mensen zichzelf herkennen in de terugkoppeling over hun tekening.

Een tekening zegt meer dan duizend woorden!